inspiration-mail - approx 1 per 3 months

© 2019 - MACHTELD RIJNTEN

Sirkulèr visie

Sirkulèr is afgeleid van het woord ‘ circulariteit’ en gaat over het hoogwaardige hergebruik van materialen.  Circulariteit is dus ook: Iets lang kunnen gebruiken, of iets wat mooi blijft zoals kunst of design een goed 2de of 3de thuis geven. Maar ook dingen zelf maken of restaureren met materialen van goede oorsprong valt onder circulariteit.

Een interieur gaat lang mee en de impact van een verbouwing waarin we eco, hergebruik van materiaal en 2de hands als uitgangspunt nemen heeft positief grote impact. Zowel op het milieu als op de bewoners want een ‘bewust’ huis stimuleert bewuster leven.

En keuzes voor 'oud' maken je huis persoonlijker. Handwerk en historie leveren een veel mooier verhaal op en inspireren mensen met een hart voor deze wereld. Het is mijn missie om je beter te laten voelen in en over je huis of je bedrijf. Om na te denken over meer sustainable keuzes in je interieur maar ook om je persoonlijkheid tot z’n recht te laten komen. 

  

Meer horen?

Maak vrijblijvend een afspraak voor een uur advies.

Van idee tot bedrijf

27 jaar geleden studeerde ik af als designer en 21 jaar geleden stapte ik in het ‘internet’ design. Ik ontwierp websites, digitale merken, cross-media campagnes en was meer en meer bezig met ‘human-interaction design’: Hoe ontwerp je een ervaring zo goed mogelijk rondom die specifieke mens? De methodiek die hieraan ten grondslag ligt heet: user-centered design.

Tijdens mijn examen deed ik de uitspraak: “Van het ontwerpen van een zakje Hamkaas word ik niet gelukkig” en mijn interview kopte: “Iets goeds doen met je vak”. Oftewel, aan het commerciële consumentisme deed ik liever niet mee.

Maar als digitaal specialist met een ‘user-centered’ focus werd ik meer en meer ingezet om cross-media campagnes en digitale platforms voor grote merken nog succesvoller te maken. Functie won het steeds vaker van design en data van creativiteit. En ik miste écht designwerk op een persoonlijker level. Maar bovenal miste ik de betekenis van wat ik deed.

Voor mij was het een eye-opener om me te realiseren dat het aller-allermeest vervuilend voor onze aarde is: Spullen. Ja. Gewoon spullen! 

Dus alles wat we kopen. Het consumentisme, gedreven door marketingmachines van giganten zetten ons alsmaar aan om nieuw en beter te kopen. En al dat produceren, verpakken en vervoeren van spullen is ontzettend vervuilend. Vooral omdat de spullen zelf steeds korter meegaan en producenten ons vertellen dat we weer een nieuwe versie nodig hebben.

Ik maakte een pas op de plaats in een moeilijke periode en besloot terug te keren naar mijn basis-uitganspunt: Als designer wil ik me graag inzetten voor iets goeds.

Zie blogpost: Het roer om